Democratische evolutie bij de Grondregie

Democratische evolutie bij de Grondregie

Printvriendelijke versiePDF version

Democratische evolutie bij de Grondregie: De blijde intrede van de huurdersadviesraad.

De huurdersadviesraad wordt samengesteld uit tien effectieve en twintig plaatsvervangende leden, en dit voor een duur van drie jaar. De verkiezing van de Raad is gepland voor het begin van het nieuwe schooljaar.

De Grondregie van de Stad Brussel staat klaar om een nieuw tijdperk van participatieve democratie in te luiden. Op initiatief van Mohamed Ouriaghli (Schepen van Huisvesting - PS), heeft het College van Burgemeester en Schepenen beslist tot de oprichting van een Huurdersadviesraad van de Grondregie. Haar rol, opdrachten, samenstelling en beschikbare middelen werden eveneens vastgelegd. De verkiezing van de eerste Raad wordt voorzien voor het derde trimester van dit jaar.

Mohamed Ouriaghli ziet de invoering met een goed oog tegemoet:

"De Grondregie is een sterke en efficiënte openbare instelling, maar de communicatie met de huurders verloopt blijkbaar niet altijd even optimaal. De huurders staan vaak geïsoleerd en gefragmenteerd tegenover deze "machine" die een patrimonium beheert van 3200 woningen. Het was dus belangrijk om de huurders middelen aan te reiken om de krachten te bundelen en zo meer zeggenschap te geven over hun leefomgeving. Sommige huurders betrekken tot het einde van hun leven een woning van de Regie. De oudste woont er al meer dan 42 jaar (1 april 1973). Gezien de gemiddelde huurtijd zeven jaar bedraagt, woont 46% van de huurders er langer dan tien jaar; 203 hebben de kaap van twintig jaar overschreden, 49 wonen er langer dan 30 jaar en drie meer dan 40 jaar."


De opdrachten van de Huurdersadviesraad

In de praktijk zal de Raad optreden als tussenpersoon tussen de huurders en de eigenaar. Ze zal bestaan uit de verkozen bewoners die alle huurders van één of verschillende gebouwen van de Grondregie zullen vertegenwoordigen. Het spreekt vanzelf dat de Raad zich enkel zal buigen over collectieve projecten en niet over individuele gevallen.

Ze heeft de volgende opdrachten:

  1. Advies uitbrengen op eigen initiatief of op aanvraag van de Regie, meer bepaald over:
    1. Onderhoud-, renovatie- en ontwikkelingsprojecten voor de gebouwen of hun omgeving
    2. De methode voor de berekening van de lasten en de lastenafrekening.
    3. Het aannemen of wijzigen van het binnenhuisreglement
    4. De programma’s voor de collectieve uitrustingen
    5. De socioculturele informatie- en animatieprogramma’s
  2. De organisatie van of de deelname aan ontspanningsactiviteiten
  3. Het uitwisselen van informatie

Het mandaat

Het patrimonium is onderverdeeld in elf kieswijken waarvan ieder één verkozene en twee plaatsvervangers telt. De Raad bestaat bijgevolg uit elf effectieve leden en tweeëntwintig plaatsvervangende leden voor een mandaat van drie jaar. Uit deze Raad wordt een bureau samengesteld die minstens uit een voorzitter en een secretaris zal bestaan. De verkiezing zal plaatsvinden bij het begin van het schooljaar. Gendergelijkheid wordt gewaarborgd aangezien de lijst alternerend wordt samengesteld met kandidaten van verschillend geslacht.

"De introductie van een Huurdersadviesraad is niet vanzelfsprekend", zegt de Schepen van Huisvesting. "Ze impliceert een herdefiniëring van de bedrijfscultuur van de Grondregie, met inbegrip van het voortdurend streven naar een grotere tevredenheid van de huurders. Uiteindelijk komt dit neer op een loyauteitsbelofte van een contractuele relatie."